Sportmassage is vooral gericht op het herstel van vermoeide, pijnlijke en overbelaste spieren. Die kunnen ontstaan na het beoefenen van sport, na een blessure of (zwaar) werk. Sportmassage kan bijzonder effectief zijn bij nek, schouder en rugklachten, pijnlijke armen, handen, benen en voeten.

Regelmatige massage kan een bijdrage leveren aan betere (sport) prestaties, en een sneller herstel tussen trainingen en wedstrijden bewerkstelligen. Eventuele blessures zullen eerder ontdekt en behandeld kunnen worden, waardoor blessureleed tot een minimum beperkt kan worden.
In periodes van vakantie of trainings stops kan sportmassage helpen het lichaam in conditie te houden.

De massage wordt uitgevoerd op een massagetafel of op een speciale massagestoel (bij nek- en schouderklachten) en er wordt direct op de huid gewerkt, al dan niet met massageolie, afhankelijk van de te gebruiken technieken:

Algehele ontspanning

Door te veel (geestelijke) spanning kunnen verschillende spieren vastgezet worden, waardoor deze niet meer optimaal kunnen functioneren en vervolgens klachten kunnen veroorzaken. Een algehele lichaamsmassage kan dan ontspannend werken.

Er wordt hierbij met de gehele handen in een rustig en ritmisch tempo gewerkt en de verschillende handgrepen worden vaak herhaald. Bij deze massagevorm wordt massage olie gebruikt.

Lokale spierontspanning

(Over) belasting van een spier kan tot gevolg hebben dat er teveel vocht en afvalstoffen in de spier komt, waardoor spanning, plaatselijke vermoeidheid en spierpijn kan ontstaan.

De handgrepen zijn hier gericht op het bevorderen van de circulatie en het afvoeren van vocht en afvalstoffen om zodoende een stram, stijf of pijnlijk gevoel na de inspanning te voorkomen en een snel herstel te bevorderen.

Er wordt in principe op dezelfde manier gewerkt als bij de algehele ontspannende massage, alleen wordt er niet of minder met olie gewerkt om goed grip op de spier te kunnen houden.
Na een wedstrijd of training mag een goede cooling-down voorafgaand aan de massage nooit ontbreken!

Activerend

Bij lusteloosheid, ongemotiveerdheid, te weinig spierspanning en vóór aanvang van een activiteit. Doel van deze massage is het activeren van de doorbloeding van spieren en pezen. Dit wordt bereikt door met kleine delen van de hand in een hoog tempo veel wisselende technieken en geen olie te gebruiken.

Vóór het sporten altijd in combinatie met een goede warming-up en niet in plaats daarvan